A mentorálás jelentősége a korai iskolaelhagyás mérséklésében
A mentorálás fontosságát nem lehet eléggé hangsúlyozni a korai iskolaelhagyás kockázatának kitett tanulók esetében. Ennek az érzelmi alapú bizalmi kapcsolatnak a pozitív hatása számtalan területen megmutatkozik. Nagymértékben támogatja a kognitív fejlődést, valamint az érzelmi és szociális kompetenciák minőségi változását. A mentorálási tevékenység növeli a tantárgyi eredményességet, erősíti a tanulási motivációt, jó hatással van a mentorált önbecslésére, segítséget jelent egy pozitív életútterv megfogalmazásában, megvalósításában.
A mentorálási alkalmak a közösen megfogalmazott célok mentén, folyamatszerűen épülnek egymásra egy előre meghatározott tematika mentén, ami azonban az egyéni igényeknek megfelelően rugalmasan változhat.
A meghallgatás, az aktív figyelem, az elfogadás önmagában is támogató hatású. A pozitív visszajelzések hatására bizalmasabb magánéleti problémákra, kérdésekre is sor kerülhet, mely során a mentor egy újfajta nézőpont alternatíváját kínálja fel a mentorált számára.
A mentor szerep nagy felelősség, hisz egy olyan mintát mutathat, amivel könnyen lehet azonosulni, a mentorált átveheti a mentor stílusát, értékrendjét, világlátását. Éppen ezért tisztában kell lenni a szerep és kompetencia határokkal, és időről időre külső szemmel is rá kell tekinteni a mentori munkára pl. szupervízió keretében, és amennyiben szükséges, elakadás esetén segítséget kell kérni.
Kuik Erika mentor