Adaptációs foglalkozás
Adaptációs tréning
A „Suliplussz” projektben a hevesi Eötvös József Oktatási Központ egy megvalósított programjának továbbfejlesztése valósul meg, amelyben az elsődleges cél, hogy a bevont résztvevők olyan komplex humán szolgáltatásokban részesüljenek, amelyek révén személyiségük fejlődik, alkalmasabbak lesznek a szociális képességeik hatékony működtetésére, a társadalmi integráció releváns megvalósítására.
A korábbi projekt szakmai tartalmának előzetes, alapos megismerése kiemelkedően fontos volt jelen projekt szakmai célkitűzéseihez rendelten, ezért a projekt indulását megelőzően is mély és precíz szakmai munka zajlott ehhez kapcsolódóan a korábbi programelemek hatékonyságának reális felmérése érdekében. Természetesen a projekt szakmai tartalmának meghatározásakor is figyelembe vettük már ezeket a szempontokat, eredményeket, hiszen a „Suliplussz” programban a cél a társadalmi innováció továbbfejlesztése. A holisztikus megközelítés, a szakmák közötti együttműködés és hatékony kommunikáció révén a „Suliplussz” program továbbfejlesztésének irányai kirajzolódtak, ez a szakmai tervünkben megjelent, szem előtt tartva a projekt célcsoportjainak speciális igényeit is.
Programunkban a mentorálás, mint humánszolgáltatás az egyik alap tevékenység, mely azonban nem önmagában, hanem egyéb szakmai súlypontokkal kiegészítve jelenik meg a célcsoportot támogató szolgáltatások között. Elsődleges célja e tevékenységnek a folyamatos, és széles szakmai ismereteken, valamint szakmaközi kommunikáción s összefogáson alapuló személyes, interperszonális támogatás, amelyben az olyan innovatív pedagógiai, andragógiai elemek is megjelennek, mint például konstruktivizmus, vagy az életpálya tanácsadás.
Projektünkben a mentori munka szakmai támogatására egy komplex tananyag is kidolgozásra került, amely a mentori munkát írja le elméleti és gyakorlati szempontok szerint, támogatva módszertani eszközökkel, s mindezt egy könnyen elérhető, digitálisan kiváló minőségben keretbe foglalva.
A fentieknek megfelelően a három nap alatt megvalósuló adaptációs tréning célja, hogy a tananyag fejlesztés kapcsán a mentori tevékenység, valamint a hozzá rendelt egyéb, projektben megvalósuló szolgáltatások (tréningek a célcsoportnak, szolgáltatások a szakmai megvalósítóknak, stb.) módszertani megközelítésből is rendezésre kerüljenek. A tréning jó gyakorlatokból kiindulva, a korábbi EJROK által megvalósított program tapasztalatait felhasználva teremt olyan szakmai keretet, amelyben a résztvevők (20 fő) széles értelemben kapnak ismereteket, gyakorlati készségfejlesztésre alkalmas tevékenységeket.
A 20 órás strukturált csoportos foglalkozáson a programban résztvevő mentorok, illetve lehetséges mentor jelöltek vettek részt, akik szintén célcsoportjai a tananyagfejlesztésnek is, így ez a két tevékenység összekapcsolódik abban a tekintetben, hogy a kifejlesztett tananyag alapjait is feldolgozta a tréning.
A programban a tananyaggal kapcsolatos alapvető visszajelzéseken túl (amelyek felhasználhatóak a tananyag további fejlesztésével összefüggésben is) az került középpontba, hogy a mentori tevékenység, mint humán szolgáltatás, milyen alapvető feltételrendszert támaszt a mentorral szemben. Itt nem kizárólag a szakmai felkészültséget kell érteni, hanem a mentor személyének sajátosságait is, kezdve a tapasztalatokkal, illetve a célcsoporthoz kapcsolódó személyiség jellemzőkkel. Kiemelten lényeges, hogy a mentor lehetőség szerint olyan egyén legyen, aki rendelkezik tapasztalatokkal a célcsoport tekintetében, illetve akinek van szakmai tapasztalata valamilyen humánszolgáltatás esetében.
További lényeges szempont a mentorral kapcsolatos személyiségtényezők jelenléte. Jelen projektben elvárásunk volt, hogy a mentorok magas empátiával rendelkező személyek legyenek, akik amellett, hogy kommunikációjukban is magasan fejlettek, rendelkeznek azokkal a kulcsképességekkel is, mint az együttműködés, vagy a konfliktuskezelés, hiszen a mentoroknak nem egyedül kell tevékenységeiket végezni, a holisztikus megközelítés, problémakezelés miatt a célcsoporttagok fejlesztése szakmák közötti átmenetben valósul meg. A projektben a holisztikus megközelítés, a szoros szakmaközi együttműködés miatt a mentoroknak szükségszerű az, hogy kooperaív, rugalmas viselkedés és kommunikáció jellemezze őket. Mindezek mellett a barátságos, a projekt résztvevőivel való kapcsolattartás érdekében megjelenő érdeklődő, nyitott személyiség is elvárt.
A fenti személyiségjellemzők fejlesztése, tudatosítása mellett a tréning célja a mentorok módszertani eszköztárának fejlesztése volt, amely kiemelkedően fontos, hiszen cél, hogy a mentorok a mentori munkában a tevékenységeknek, projekt céloknak leginkább megfelelő technikákat alkalmazva dolgozzanak a célcsoporttagokkal. Így, ennek tükrében a tréningen gyakorlati, fejlesztő technikákat is elsajátítottak a résztvevők, ügyelve arra, hogy a technikák személyes kipróbálása is megtörténjen.
A módszertani eszköztár fejlesztés esetében az alábbi képességeket fejlesztette elsősorban a tréning:
- kommunikációs képesség
- kooperációs képesség
- problémamegoldó képesség
- empátia fejlesztése
- konfliktuskezelési képesség
- proaktivitás
A program gondozója a Jonathan Livingston Seagull Alapítvány.