Az IKSZ, mint pályaorientációs lehetőség
A középiskolai nappali képzésben résztvevő és az érettségi vizsgát 2016. január1-ét követően megkezdő tanulók esetében az érettségi vizsga megkezdésének feltétele az 50 óra közösségi szolgálat teljesítése. Az iskolai közösségi szolgálat szervezése, koordinálása az iskola feladata, és mint tanórán kívüli tevékenység, az intézmény felelőssége. A közösségi szolgálat során végzett feladat olyan tevékenységet/tevékenységeket) jelent, amely(ek) a helyi közösség javát szolgálják, és amelyek az iskolában vagy az iskola közvetlen környezetében ‒ esetleg néhány kilométeres körzetében ‒, vagy a tanuló lakóhelyén, vagy annak közvetlen környezetében valósulnak meg. A közösségi szolgálat, mivel valamilyen szakmai tevékenységben való bevonódással jár együtt, lehetséges önismeret fejlesztésre is, hiszen a tanulók konkrét szakmai környezetben kapnak ismereteket, szereznek tapasztalatot. Számos kutatás bizonyítja, hogy e feladat pályaorientációs aspektusa nem kerül előtérbe sem az előkészítés, sem a megvalósítás szintjén, azaz a tanulók által az IKSZ-ben szerzett tapasztalatok nem épülnek be az önismeretbe, aminek hátterében a véletlenszerű választások, valamint az iskola és adott szervezetek közötti kapcsolatok alacsony számossága húzódik meg. Ennek az anomáliának a feloldása érdekében az iskoláknak érdemes volna ezt a feladat a pályaorientáció, valamint az életpályaépítés elveinek mentén újragondolni, s megtervezni.