Mentori beszámoló (JLSA)
A félévi bizonyítványosztás kinek csalódást, kinek kellemes meglepetést okozott a gyöngyösoroszi diákok között. A mentori foglalkozások alkalmával új célokat állítottak fel, akinek rosszabb lett a félévi értesítője javítani szeretne, akinek jobb lett, az szeretné megtartani, és/vagy javítani az eredményeket.
A 8. osztályosok már beadták a jelentkezési lapjukat, nekik a szóbeli meghallgatásokra kell készülni, a 7. osztályosok pedig jól tudják, hogy az év végi jegy már beleszámít jövőre a felvételi pontszámokba.
Átbeszélve az előző félévben végzett munkát, annak eredményeit, fogadalmat tettek a tanulók és papírra írták az elérendő célokat, feladatokat.
A projekt innovációja azon az elven alapul, hogy a nehéz helyzetben lévő fiataloknak komplex, személyre szabott humánszolgáltatásokkal lehetséges megadni azt a támogatást, aminek következtében szociális, társadalmi kirekesztésük csökken, tanulmányi eredményeik javulása révén képzési, munkaerő- piaci esélyeik javulnak, életvezetési kompetenciáik fejlődnek.
Fehérvári Anikó kutatásait alapul véve elmondható, hogy a lemorzsolódás legfőbb oka a motiváció hiánya. Az iskolai kudarcok befolyása a legnagyobb a lemorzsolódásra. Azok a tanulók, akik kevésbé eredményesek az általános iskolában, többször buktak meg, nem ott tanultak tovább az általános iskola befejezése után, ahol szerettek volna, illetve a középiskolában is megbuktak, társaikhoz képest gyakrabban morzsolódnak le. (Fehérvári: Kudarcok és megoldások, 2015.)
A lemorzsolódás legfőbb okai: a gyenge tanulási motiváció, a sok hiányzás, a gyenge felkészültség, gyenge képességek, rossz szociális háttér, magatartási problémák.
A mentori foglalkozások kiemelt feladata a tanulási motiváció erősítése, fenntartása. A motiváció és a tanulási eredmények kapcsolata könnyen megtapasztalható, amit kedvvel végeznek, az meghozza az eredményt, a siker pedig újabb sikereket generál. Az átélt sikerek és kudarcok az önbizalmat is jelentősen meghatározzák, ezért fontos tudatosítani a tanulókban minden kis eredményt, biztatni, elismerni, dicsérni őket.
Kuik Erika mentor