Mentori megbeszélések, szakmai egyeztetések
A „SULIPLUSSZ” Társadalmi innováció a hevesi Eötvös József Református Oktatási Központban” projektben a sikeres, hatékony munka alapja a konzorciumi partnerek (EJROK, KÖZ-Pont Ifjúsági Egyesület, Jonathan Livingston Seagull Alapítvány) mentorainak hatékony együttműködése. Ennek a szoros együttműködésnek, bizalomnak köszönhetően válik sikeressé ez a tevékenység. Csak így lehet a tapasztalatokat átadni, fogadni, csak így lehet az innováció útjára lépni.
Mentori találkozóinkon az elsődleges cél az volt, hogy a felmerült mentorálási problémákat megbeszéljük, ötleteket adjunk egymásnak a megoldásokra, illetve cél volt az is, hogy én átadjam a korábbi évek tapasztalatait. Az EJROK diákjainak egy része a KÖZ-Pont, másik része a Seagull mentoráltjaihoz hasonlít, így a felmerült gondok is hasonlóak. A KÖZ-Pont mentoráltjainak szociális háttere majdnem olyan sokszínű, mit az EJROK diákjaié. Gyöngyösorosziban a legfőbb gond, hogy a tanulás és a munka nem jelenik meg értékként a mentoráltak és családjaik tekintetében. Transzgenerációs negatív minta jellemzi a családokat, a tanulók körében nagymértékű a motiválatlanság és kismértékű a továbbtanulás iránti igény. Náluk sajnos a szülőkkel való együttműködés is – az előbbi tények miatt – kevéssé megfelelő, a kapcsolat erősítésére van szükség. Hasonló eseteket kerestünk, megoldási terveket, lehetőségeket próbáltunk megfogalmazni, amelyek esetleg nemcsak a KÖZ-Pont fiataljainál vagy Hevesen, hanem Gyöngyösorosziban is sikerrel járhatnak. Tudjuk azt, hogy minden eset, minden család más és más, de ha több módszer, több terv, ötlet áll a rendelkezésünkre, akkor talán könnyebb aktualizáni az adott szituációra. Végiggondoltuk, hogy az adott ötletnek milyen előnyei, hátrányai, buktatói lehetnek, illetve ha már más esetben alkalmaztuk, akkor mi az, ami bevált abból, mi az, amire még jobban oda kell figyelni. Sokszor segítség volt az is, hogy egy külső szemlélő, egy harmadik fél jobban rálát az eseményekre, érzelmileg nincs annyira érintve egy-egy ügyben, így könnyebben, reálisabban látja és értelmezi a történteket, találja meg könnyebben a megoldást.
Többször került sor szakma tapasztalatcserére pl. a be- és kimeneti mérésekről, azok eredményeiről, értékeiről; új fiatalok bevezetésének tapasztalatairól; arról, hogy hogyan tudjuk a fiatalok motivációját megőrizni a mentori folyamatban. Fontos – és mindenkit érintő – gond volt az időpontok és elfoglaltságok egyeztetése, megbeszélése, de az is, hogy hogyan lehet minél jobban bevonni őket az érdemi munkába egy-egy adott mentor alkalom során. Szintén mindhárom konzorciumi tag számára kiemelt cél volt az, hogy külső szakemberek minél jobban bevonjunk a munkába, illetve megbeszéltük azt is, hogy a bevonásnak milyen előnyei, tapasztalatai voltak, lettek.
A találkozókat nagyon hasznosnak tartottuk, hiszen mindannyian profitáltunk belőle mind szakmai, mind lelki szempontból: megerősítettük egymást, erőt öntöttünk egymásba, segítettünk egymásnak a mentorálás nehezebb fázisaiban.
Sebőkné Szegedi Tímea mentor (EJROK)