Mentori tréning beszámoló
Intézményünk, az Eötvös József Református Oktatási Központ, egyik elsődleges feladata, hogy Dél-Heves egyetlen középiskolájaként, számos hátrányos helyzetű településsel körülvéve, ahonnan tanulóink többségét beiskolázzuk, képesek legyünk hatékonyan reagálni a nálunk tanuló, hátránykompenzációt igénylő fiatalok helyzetére. A „Suliplussz” projekt célja éppen az oktatási intézményünkben jelen lévő hátrányos helyzetű tanulók támogatása a tanulmányaikban, a tanulási képességeik fejlesztésében, valamint a szocializációs funkcióik elsajátításában. A projektbe bevont tanulókkal mentorként foglalkozunk, egyéni fejlesztési tervet készítünk számukra, majd ez alapján próbáljuk segíteni a mentoráltak tanulmányi előmenetelét, valamint a tudatos, sikeres életvezetésbe való jártasság megszerzését.
A projekt sikerességéhez, ahhoz, hogy a tanulókat a fent említett úton el lehessen indítani, szükséges egy jól képzett, szakmailag magas színvonalon dolgozó mentorcsoport. Hiszen a mentorálás csak akkor lehet sikeres, a mentorált tanulók csak akkor kapnak valódi segítséget, ha a mentorok ismerik a mentorálási folyamat elméleti és gyakorlati hátterét. A trénig ebben nyújtott segítséget mind a mentori munkámban, mind a mindennapokban, a tanítás során is.
A tréningen a mentortársaimmal nemcsak a mentorálás elméleti alapjait ismertük meg, így a mentorálás fogalmát, folyamatát, a mentor feladatait, az egyes mentorálási modelleket, a mentorlás etikáját, hanem a képzők arra is törekedtek, hogy a felkészítsenek a mentorálás során a mindennapokban előforduló problémákra, konfliktusokra. Ennek megfelelően számos helyzetgyakorlatot, szimulációt is elvégeztünk a képzés során. A problémákkal, konfliktusokkal telített szituációk megoldásához gyakorlati példákkal illusztrált módszereket, technikákat ajánlottak. A tréning során jó hangulatban sajátítottuk el a szükséges technikákat.
Külön kiemelném, a képzés nagyon hasznos részének tartottam, hogy mivel a mentorálás során a mentor sok esetben példaképpé válik, illetve a saját személyiségével „dolgozik”, ezért az önismeretünk fejlesztése, a személyiségfejlesztés nem elhagyható, s ugyancsak volt lehetőség a 150 óra alatt. Ráadásul a munkánk során már tapasztaltuk, hogy mint a humán szolgáltatások területén dolgozó szakember, a kiégés veszélyének is ki vagyunk téve, nagy örömünkre, ennek elkerüléséhez szükséges tudást is kaptunk.
A tréning folyamán megismertük, kipróbáltuk a „Suliplussz” által kidolgozott tananyagot, mely online formában számos olyan elemet tartalmaz – önismereti tesztek, álláskeresési technikák, a csoportdinamika kérdései, közösségfejlesztés stb. – amelyek nemcsak, mint mentor segítik majd a munkámat, hanem osztályfőnökként, tanárként is jól használhatóak a mindennapokban, az esetleges problémák megoldásában.
A tananyag külön előnye, hogy online formában használható, fiatalokhoz közelálló megjelenítése pedig segíti a tanulók motivációjának, figyelmének felkeltését.