Pályaválasztás és iskolaválasztás előtt
A gyöngyösoroszi iskolában megvalósuló mentori munkában kiemelt szerepe van a pályaválasztás előtt álló tanulók pályaorientációs témakörben való fejlesztésének.
A mentorált tanulók mindegyike – bár eltérő mértékben –gazdasági, társadalmi és kulturális értelemben is hátrányos helyzetű, és a legtöbb esetben olyan szülői háttérrel rendelkezik, ahol nem elsődleges érték a tanulás, az iskolai végzettség, a munka. A generációkon átívelő munkanélküliség sok családban van jelen, az iskolázottság a 8. általános, vagy maximum valamilyen szakmunkásképző elvégzését jelenti. Bár a jelenlegi munkaerő-piaci helyzet kedvező a szakmunkások tekintetében, az előítélet és a megfelelő szakmai tapasztalat hiánya miatt, még mindig nagy arányúnak tekinthető körükben a munkanélküliség, ezért aztán a mindennapi tapasztalatok azt támasztják alá számukra, hogy nem éri meg a tanulásba való befektetés.
Az iskolarendszerből lemorzsolódók sorsa a legtöbb esetben azonosan alakul: tartós munkanélküliség vár rájuk, esetleg közmunka vagy alkalmi munka (leginkább fekete munka) marad a segélyeken és az egyéb szociális ellátásokon kívül a megélhetés fedezetére.
Hazai és nemzetközi tanulmányok támasztják alá a pályaorientáció támogató funkcióját az iskolaelhagyás és a lemorzsolódás csökkentésében.
„A pályaorientáció jól szolgálhatja a korai iskolaelhagyás, lemorzsolódás megelőzését, csökkentését is az önismeret fejlesztésével, a tanuló képességeinek, érdeklődésének, lehetőségeinek megfelelő szakma, képzési út megtalálásának segítésével, „a hamis elvárásokon vagy elégtelen információn alapuló rossz döntések számának csökkentésével (az Európai Unió Tanácsa, 2011).”
„A pályaorientáció, mint multidiszciplináris tudomány, kialakult módszertanával képes a társadalmi egyenlőtlenségekből fakadó különbségek csökkentésére és komplex szemléletével esélyt biztosít arra, hogy a hátrányos helyzet multiplikáló hatását lassítsa, korrigálja.” Dr. Suhajda Csilla Judit, 2017
A pályaorientáció során a fiatalok a realitáshoz igazodva, egyéni jellemzőiket figyelembe véve kapnak támogatást. Fontos, hogy megtalálják azt a szakmát, foglalkozást, amelyet szívesen végeznek, hiszen akkor a munka nem kényszert és nem csupán pénzkeresetet jelent, hanem egy értelmes élet részévé válik.
“Válassz olyan munkát, amit szeretsz és egy napot sem kell dolgoznod az életedben.” (Konfucius)
A pályaorientációs ismertet átadás során a tanulók önismerete nagymértékben fejlődött a személyiségjellemzőik feltárását támogató önértékelő kérdőívek kitöltésével, majd az eredmények megbeszélésével. A pályaválasztási döntést a pályaismerettel és a munkaerő-piaccal összefüggő tudnivalók segítették.
A mentorált 8. osztályos tanulók 90 százaléka nyert sikeres felvételt az általuk első helyen megjelölt középiskolába.
Kuik Erika mentor
J.L.Seaugull Alapítány